HTML

...

„Egyedül azt várom el az embertől, hogy a világnézete ne vegye el a józan eszét” /Witold Gombrowicz/

Friss topikok

  • Vasapu: Hello, mi a helyzet veled? elolvastam megint a kedvenc írásaidat, és most meghallgatom a Mester pi... (2014.04.25. 23:45) Semmi extra
  • Tréning Atya: Hirtelen felindulásból raktam fel. Nagy ember, nagy lélekkel. Az elhízás megérne egy külön posztot. (2011.10.11. 15:38) Israel "IZ" Kamakawiwoʻole - Somewhere Over The Rainbow
  • : Fantasztikus ez a muzsika! Köszönöm. Nem tudom miért, de a Makám ugrott be a hallgatása közben...... (2011.09.23. 20:38) Hallgatnivaló - Avishai Cohen
  • Tréning Atya: @saaby.: Mitagadás, jól estek soraid. Mindig meglep, amikor valaki a virtuális fiókomba botlik, de... (2011.09.13. 10:43) Vers mindenkinek
  • Vasapu: Ez kurva jó! (2011.03.05. 23:15) Egy kis finomság Erik mestertől

mintha élnél

2009.03.16. 13:56 Tréning Atya

Hogyan ne fussunk maratont

Címkék: futás maraton első maraton

 

 Maratont futni kemény dolog. Felkészülni rá még durvább. Gyengébbek kedvéért, ez az a 42195 m-es futóverseny, ahol az indulók nagy része önmagával illetve a stopperrel versenyez. Ez az a verseny, ahol gyakran a 1534. helyezett jobban örül az eredményének, mint a második vagy a harmadik. Mindenféle figura előfordul egy maratonon, 18 éven felül minden korosztály, súlycsoport, alkat képviselteti magát. Vannak profik, az indulók számát tekintve kevesen, vannak, akik életük első maratonjára készülnek és vannak, akik már óriási tapasztalattal rendelkeznek úgy a futás, mint a maraton terén. Vannak itt fiatalok, akik véresen komolyan vesznek mindent, legfőképp magukat és szerencsére vannak lélekben fiatalok, akik papíron ugyan 50-60-70 évesek, mégis olyan irigylésreméltó életvidámság árad belőlük, mintha az életük döntő hányada nem permanens szopásból állt volna.
  Ha valakit a maratoni futás történeti háttere is érdekel, akkor katt ide.
  Miért akartam maratont futni? Oly sok nagy elhatározáshoz hasonlóan ez is kocsmában született még '92 körül, de minthogy a hasonló nekibuzdulások jelentős hányada másnap már a realitástól messze elrugaszkodott, kapatos hőzöngésnek tűnik, én is megállapítottam, hogy ez baromság. Ám, mivel már akkor sem szívesen csináltam segget a számból (például nem lettem radikális liberálisból konzervatív keresztény, muhaha) hát elkezdtem futni. Kilencéves korom óta rendszeresen sportolok, nem okozott hatalmas sokkot a rendszeres edzés, viszont sosem gondoltam volna, hogy a futás ennyire élvezhető. Óvatos ötösökkel, hatosokkal kezdtem, de ez hamar felment "heti négy, hétköznap nyolc-tizenkettő, hétvégén tizenöt-húsz"-ra. Ráadásul hétvégén úgynevezett falkaedzést tartottunk, ami egyrészt segített, hiszen társaságban könnyebben eltelik az a húsz kilométer, másrészt meg néha kishíján beledöglöttem, mert a röhögés miatt akár tizenöt km-en keresztül is szúrt az oldalam. '97-ben fajult odáig a dolog, hogy beneveztem az azévi maratonra. Ez azért adott egy lökést, persze már edzésterv szerint készültem, nehézséget csak az okozott, hogy mivel akkoriban még fiatal voltam és bohém, néha nehezen tudtam összeegyeztetni a rendszeres futást a kicsapongó életmóddal. Néha bizony előfordult, hogy kokakóla-mámorban érkeztem haza valamikor hajnalban, s röpke két óra múlva már rángatott valaki, akivel megbeszéltem a közös futást. A rendszeres edzéseknek köszönhetően állóképességem érezhetően javult, az a táv, ami fél éve még komoly kihívásnak számított, simán a "laza hétvégi" kategóriába került. Sajnos az akaraterőm arra már nem volt elég, hogy az addigi életvitelemmel teljes mértékben szakítsak, így elkerülhetetlen volt néhány borzalmas, hányással tarkított edzés. Sokkal fontosabb, hogy az edzésterv 75-80%-át elvégeztem, majdnem az összes hosszú futást is. Közeledett az október ötödike, néha vártam, néha meg nagyon ijesztő volt, mert az addigi leghosszabb futásom, 32 km után nehezen tudtam elképzelni, hogy erre még ráteszek egy tízest. Rutinosabb futó barátom, Vozi próbált nyugtatni, azt mondta, hogy élesben teljesen más lesz, más a hangulat, szinte észre sem veszem és már ott leszek harmincnál, csak arra vigyázzak, nehogy rohanjak az elején, mint majd a "sok birka". Néha ugyan hangot adott aggodalmának, miszerint nem ártana kevesebb fiesta, több pihenés, de nem ítélkezett, azt mondta, úgyis meglátom magam is, ha túlélem. A maratont megelőző hetekben olyan visszafogott és sportszerű életet éltem, mint aki mindig ezt csinálta. Sok pihenés, kevés cigi, minimális alkohol, sőt,még a kajára is figyeltem, amit azért már enyhe túlzásnak éreztem. Vozi barátom a lelkemre kötötte, hogy a versenyt megelőző napon ne menjek sehova mivel tudta, hogy könnyen magával ragad a hangulat, ha megfelelő társaságra akadok. Gondoltam, abból nem lehet baj, ha leugrom a közeli non-stop-ba tejért. Nem sejtettem, hogy a kísértés néhány rég nem látott cimbora képében fog megjelenni, akikkel hamar dűlőre jutottunk abban a kérdésben, hogy melyik egységben iszunk egy (szigorúan egy!) áldomást a másnapi próbatételre. Olyan naiv voltam, mint az a ministráns fiú, akit először kér meg a lelkész, hogy mise után segítsen rendet tenni a hátsó raktárban. A tervezett egy áldomásból persze sok lett, remek volt a hangulat és nekem bizony eszembe sem jutott, hogy pihenni térjek. Hanem aztán egyszer csak világosodni kezdett, egy kocsma előtt álltam, velem szemben egy ismerős meg három vadidegen, , mindenki erősen tántorgott, én meg sorban mutogattam rájuk és hajtogattam, hogy érted fogok futni, meg érted, ők meg elismerően bólogattak és feltétlen tiszteletükről biztosítottak, meg mondták, hogy óriási hős vagy, tesó. A hajnali friss levegőtől kicsit tisztult a fejem, eszembe jutott, hogy még be sem pakoltam, és egyébként meg mindjárt indulnom kell. A legkézenfekvőbb gondolatot, miszerint hagyom a francba az egészet, hamar elhessegettem, mivel épp az elmúlt néhány órában hirdettem ki a fél városnak, hogy mire készülök. Mekkora barom vagyok, gondoltam, de erre most nem volt idő, pakolni, indulni kell. Vozival a megbeszéltek szerint pályaudvaron találkoztunk. Hamar megtaláltam egy Nemzeti Sport mögött. Na, itt vagyok, mondtam. Kinézett az újság mögül, és csak annyit mondott, meg fogsz dögleni. Jól esett a biztatás. A vonaton próbáltam aludni, nem sok sikerrel, inkább elcsíptem a mozgóbüfést egy meleg sörre, aztán zaklatott álomba merültem.
  Útban a versenyközpont felé csupa vidám, energikus embert láttam, valaki mikrofonnal lépett elém, valamit kérdezett, de én csak ráztam a fejem. Öltözködés után sétálgattam a sok kocogó, melegítő futó között. Lehet, hogy nem ártott volna melegíteni, de úgy éreztem, minden csepp energiámra szükségem lesz. A rajt előtt, körülöttem, mosolygó emberek, én a korlátra támasztottam a homlokom és lopva próbáltam aludni pár percet. Egyszer csak lőttek, a tömeg megindult és elkezdődött. Eleinte olyan sűrűn voltunk, hogy csak toporogni lehetett, majd nemsokára akár futhatott is, akinek volt kedve (nekem nem). Nem tudom, hányan érezték azt a masszív alkoholszagot, ami körülöttem lengedezett, én nagyon. Próbáltam nem magammal foglalkozni, úgy döntöttem, megyek, amíg tudok, aztán majd meglátjuk. A frissítőállomásokon ettem-ittam, néztem a többi futót. Lassan kirúgtam magam, volt időm elmélkedni azon, hogy mit csinálnék másképp, ha lenne legközelebb. Később úgy döntök, nem lesz. Soha. 30-ig elég simán elmentem, utána adódtak nehézségek. Felélénkült a szél, persze szembe fújt, nagyon hiányzott. 36-nál bele-belesétálok, mindenem fáj, egy porcikám sem kívánja a mozgást. Legszívesebben ott helyben lefeküdnék és csak aludnék. Csak egy hatos, biztatom magam, de nem igazán vidít fel. 39, újabb séta. Ahogy itt poroszkálok, ennek az életben nem lesz vége. Úgy érzem, mindjárt elgázol a mezőny végén araszoló busz. Nem tudom honnan van még erőm, de futni kezdek, legalább hamarabb véget ér ez a rémálom. 40-es tábla. Még két kibaszott kilométer. Már hallom a szpíkert, aztán egyszer csak meglátom a célkaput. Nem hittem volna, de megható érzés. Megcsináltam. Három óra ötvenöt perc és kettő másodperc. És még élek. A befutócsomagban csoki, üdítő, sör. Az üdítőmet gyorsan elcserélem egy sörre, aztán csak ücsörgök a fűben. Mindenfelé rohadt fáradt, de boldog emberek. Igazán nem jellemző rám, de megérint egyfajta közösségi érzés. Egymásra néz két idegen ember és szavak nélkül is pontosan tudják, hogy a másik mit élt át az elmúlt három-négy-öt órában. Valaki megkérdezi, hogy mikor futom a következőt, én azt mondom, várjunk még azzal. Vozival megtaláljuk egymást, ő már olyan régen befutott, hogy gondolom azóta megvolt a Halászbástya meg az állatkert is.
  A maratoni táv lefutásának ezt a módját senkinek sem ajánlom. Egy orvos ismerősöm szerint szerencsém volt, ő azon sem csodálkozott volna, ha a végén Philipidésszel ellentétben még arra sem marad erőm, hogy kimondjam a végeredményt és már verseny közben ledobom a láncot.
  Bohém, féktelen énem sok csatát nyert, de a hosszú háború győztese végül a józan ész lett. Mi sem mutatja ezt jobban, mint az a tény, hogy napjaimat nem a pultnak dőlve, potya piára várva töltöm, hanem kiegyensúlyozott életet élek egy remek kis család tagjaként. A rendszeres sport azóta is fontos része az életemnek, de már nem vadbarom módjára. Az első maratont követte még kettő, valamint számtalan rövidebb verseny, mostanában meg rákaptam a triatlonra. Na, erre se fogadtak volna sokan...én sem.

10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://trogair.blog.hu/api/trackback/id/tr891005421

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Niterider · http://sportpalyafutas.blog.hu/ 2009.05.31. 21:10:49

En elso maratoni probalkozasom elott, barati tanacsra, fel evig meg alkoholt sem nagyon ittam, oszt 36-nal felborultam, es egy szirenazo mentoben tertem magamhoz. Lehet, h. az alkoholelvonas miatt...

FutoBolond 2009.06.03. 09:01:25

hm. en iden akarok nekifutni.
csak kicsit hanyagoltam eddig az edzesmennyiseget.
na de majd most. meg van 4 honapom...

Tréning Atya 2009.06.03. 14:11:56

@FutoBolond: Szerintem simán belefér, de tudod: mértékletesség, józanság. Sok sikert!

Vasapu · http://vasapu.blogspot.com/ 2010.09.28. 19:03:27

Szia, ez kurva jó!! Gratulálok így utólag. nekem is volt hasonló élményem, én a Balaton átuszás rajtjánál tántorogva jöttem rá, hol is vagyok.Azt hittem nincs még egy ilyen ...
Azóta triatlon?

Tréning Atya 2010.09.29. 12:21:36

@Vasapu: Na, az a Balaton átúszás sem piskóta, gratulálok, sejtem milyen lehetett. A triatlon projekt időhiány miatt abbamaradt, kíváncsiságból felkészültem az olimpiai távra, de ennyi. A futás viszont maradt, most a jövő évi maratonnal kacérkodok, ha már ilyen lelkiismeretesen edzek egy ideje.

Vasapu · http://vasapu.blogspot.com/ 2010.09.30. 13:20:23

@Tréning Atya: Azért az korántsem egy maraton.

Leszedtem a Scofield lemezt, nagyon bejön. Én is ajánlanék Neked egy kis különlegességet:
www.youtube.com/watch?v=5bdSfmYdJ8o&p=A05F846F4B416CB3&playnext=1&index=64

és az egyik kedvencemet:
www.youtube.com/watch?v=vzIfi77Qc5k&feature=related

Egyébként milyen maratont tervezel futni?

Tréning Atya 2010.10.01. 12:58:01

@Vasapu: a Five Corners Quintet penge, tetszett, a másik produkció inkább érdekes volt, sok humorral. Beatbox és jazz... miért ne?
A jövő őszi Budapest Maratont szemeltem ki, fel akarok készülni szép nyugodtan.

Vasapu · http://vasapu.blogspot.com/ 2010.10.01. 14:03:48

@Tréning Atya: Gondoltam, hogy bejön majd:-).

Ha ennyi időt szánsz a felkészülésre, akkor komoly terveid lehetnek. MIndenesetre elöző este ne akarjál tejet venni!DD

A "Szar ügy" írásodat, némi ajánlással feltehetem magamhoz?
Eddig -Rejtőn kívül- csak egyvalaki nevettetett meg ennyire írásával:
webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:X6_4EfibSIUJ:forum.index.hu/Article/jumpTree%3Fa%3D92708408%26t%3D9022608+Kicsit+szerelgettem,+olajozgattam,+t%C3%B6r%C3%B6lgettem&cd=1&hl=hu&ct=clnk&gl=hu

Tréning Atya 2010.10.01. 14:19:57

@Vasapu: Nyugodtan használd, mondanám, hogy megtisztelsz, de ezt inkább vérbeli szakemberek szokták mondani a krimóban annak az aranyszívűnek, aki végre meghívja őket...bármire. (Állítólag)
A maratonon szeretnék már egyszer végre 3:30-on belül futni (PB: 3:36 2001 Cape Cod Marathon). Erről majd írok bővebben, ha már úgy néz ki, hogy rajtam kívül más is idejár néha.

Vasapu · http://vasapu.blogspot.com/ 2010.10.01. 19:09:03

@Tréning Atya: Feltettem, köszi.

Az a fránya 6 perc kilenc éve nam hagy békén, gondolom, pedig az is igen komoly idő.
Szép terv, én is szeretnék egy 3:30-ast futni, nekem az egy álomhatár.

Várom, én biztos idejárok:-), közben pedig megmérgezlek a triatlonnal.
süti beállítások módosítása